200902 Doeksen – Vervallen afvaarten Koegelwieck + ‘Uitleg’ waarom…

200902 Doeksen – Vervallen afvaarten Koegelwieck + ‘Uitleg’ waarom…

DOEKSEN : Door een gecompliceerde technische storing van het ms Koegelwieck vervallen de volgende afvaarten van de sneldienst van vrijdag 4 september en  zondag 6 september 2020

Voor vrijdag 4 september betekent het:

Terschelling – Harlingen               10.45 uur            Vervalt

Terschelling – Harlingen               13.50 uur            Extra afvaart

Terschelling – Harlingen               16.15 uur            Wordt 16.40 uur

Harlingen – Terschelling               17.25 uur            Wordt 17.45 uur

Harlingen – Vlieland                       11.55 uur            Vervalt

Vlieland – Harlingen                       13.15 uur            Vervalt

Harlingen – Vlieland                       14.25 uur            Wordt 14.55 uur

Vlieland – Harlingen                       15.55 uur            Extra afvaart via Terschelling     

Vlieland – Terschelling                  15.55 uur            Extra afvaart

Voor zondag 6 september betekent het:

Terschelling – Harlingen               16.15 uur            Vervalt

Harlingen – Terschelling               17.25 uur            Wordt 17.45 uur

Terschelling – Harlingen               18.30 uur            Wordt 18.50 uur

Harlingen – Terschelling               19.35 uur            Vervalt

Terschelling – Vlieland                   13.50 uur            Extra afvaart

Vlieland – Harlingen                       14.30 uur            Wordt 14.35 uur

Harlingen – Vlieland                       17.55 uur            Wordt 19.55 uur

Vlieland – Harlingen                       19.05 uur            Wordt 20.55 uur

En dit staat er daarover in de Leeuwarder Courant van Vandaag (Artikel van saskia van westhreenen) :

Motorprobleem houdt Koegelwieck aan wal

Een mysterieus motorprobleem houdt de Koegelwieck van rederij Doeksen nog dagen aan de wal. Technici kunnen de oorzaak van het euvel niet vinden.

Het is een raadsel wat er loos is, verzucht Annemieke van Brummelen van de rederij. Een groot team eigen technici, technici van de motorenleverancier en van onderzoeksbureaus kan er geen vinger achter krijgen. De motoren van de snelboot worden tijdens een overtocht te warm. ,,En zoals dat met je eigen auto ook gaat: dan moet je aan de kant.’’

Het schip is vorige week donderdag uit het water gehaald en ligt sindsdien in Harlingen op de wal. De problemen hebben inmiddels politiek Den Haag gehaald; de VVD-fractie in de Tweede Kamer stelt vragen aan Inframinister Cora van Nieuwenhuizen die concessieverlener van de veerdienst is.

Testen, meten, temperaturen, ze zijn er in Harlingen druk mee. Eigenlijk is het mis met de Koegelwieck sinds een grote onderhoudsbeurt begin juli. Toen werden de twee motoren helemaal uit het schip gehaald, gecontroleerd en teruggeplaatst. ,,We kunnen er domweg niet achter komen. En we hebben gezegd: het móet in orde zijn.’’

Doeksen heeft normaliter twee snelboten in de vaart; de Tiger en de Koegelwieck. De laatste wordt na de drukke hoogzomer voornamelijk rond de weekeinden van en naar Vlieland ingezet.

Toeristen moesten de voorbije dagen worden omgeboekt. Volgens de VVD werd ,,hun lange weekeinde praktisch gehalveerd’’. De fractie suggereert dat er een soort schaderegeling moet komen zoals de NS die ook kent. De partij maakt zich bovendien zorgen over de schoolgaande jeugd. Dat laatste is volgens Van Brummelen niet terecht. ,,Zij gaan sowieso met ms Vlieland. En die vaart gewoon.’’

Dat het allemaal lastig is staat buiten kijf. Een reservesnelboot is er niet. In het meest positieve scenario, – als techneuten morgen het euvel vinden – kan de Koegelwieck vrijdag weer in de vaart worden genomen. Doeksen houdt er echter rekening mee dat dit langer gaat duren. Niet ieder onderdeel is immers uit voorraad leverbaar.

Van Brummelen spreekt van pure overmacht. De techneut die de fout vindt, verdient een taart. ,,En als het deze week nog kan worden opgelost een héle grote.’’